مقالات آرشیو خبر ها
مارکیزیو یووه را در سویل هدایت کرد

مارکیزیو یووه را در سویل هدایت کرد

زمانی  یوونتوس در هفته های ابتدایی فصل 2016‐17 می لغزید، عقل سلیم بین بینندگان معمولی بانوی پیر می گفت که وقتی کلودیو مارکیزیو به میادین برگردد اوضاع بهتر خواهد شد. او به خاطر طی کردن مراحل بازتوانی بعد از عمل جراحی ترمیم پارگی  رباط صلیبی قدامی که در ماه آوریل به آن دچار شده بود ، از میادین دور بود و به تازگی ماه گذشته بازگشت و توانست در پیروزی 4‐1 برابر سمپدوریا 73 دقیقه بازی کند.

 

مربی یوونتوس مکس الگری در مورد این هافبک ایتالیایی بسیار با احتیاط برخورد کرده است و در بُرد یووه مقابل ناپولی از اون به عنوان یار تعویضی دیرهنگام بهره برد تا بتواند در نبرد بیانکونری و المپیک لیون به طور کامل از او استفاده کند. شاهزاده در پیروزی آسان یووه برابر پسکارا بار دیگر استراحت کرد، این بار به طور خاص برای اینکه مطمئن شوند که او برای تقابل حیاتیِ لیگ قهرمانان برابر سویا آماده است.

 

او که از ابتدای بازی در زمین بود، هیچ کاری برای جلوگیزی از گل نیکو پارخا نمی توانست بکند، اما وقتی بازی به هرج و مرج کشیده شد، این شماره ی 8 یوونتوس بود که کنترل بازی را در دست گرفت. وقتی آندلوسی ها جلو افتادند، به نظر می رسید که مشتاقانه قصد درگیری فیزیکی با یوونتوس را دارند و این تاکتیک خشن در نهایت به اخراج فرانکو وازکز، 10 دقیقه قبل از پایان نیمه ی اول منجر شد.

 

میرالم پیانیچ و خوان کوادرادو در جو متشنج بازی درگیر برخوردهای عصبی شدند، اما مارکیزیو تحت تاثیر قرار نگرفت و دقیقا عملکردی که از او انتظار می رفت به نمایش گذاشت، همان عملکردی که هواداران به خاطر نبودش تاسف می خوردند. هنگامی که داور انگلیسی مارک کلاتنبرگ چند لحظه قبل از پایان نیمه ی اول به یوونتوس پنالتی داد، تیم میزبان و هوداران پر سر و صدایش خشمگینانه به جوش و خروش پرداختند ولی شازده کوچولوی تورین آرام بود. او با یک پنالتی خوب تیم خود را به تساوی رساند و بعد از آغاز نیمه ی دوم هم تاثیر پایدارش یووه را برای رسیدن به گل برتری پیش کشید. حضور و توازن او به آلگری اجازه داد تا پیانیچ را برای آوردن مویس کین به بازی فدا کند و لحظاتی بعد تیم مهمان توانست به وسیله ی بونوچی پیش بیفتد.

 

سویا از هم پاشید و مارکیزیو با ارسال پاسی دقیق برای مانژوکیچ که مهاجم کروات را کاملا آزاد کرد، توانست زمینه ی پیروزی 3‐1 را برای بیانکونری فراهم کند. در پایان بازی، ستاره ی آتزوری 62 پاس از مجموعه ی 69 پاسش را به مقصد رسانده بود (90٪) ‌، 12 بار مالکیت توپ را بازپس گرفته بود، 2 تکل زد و 1 بار هم توپ حریف را قطع کرد، او با نمایشی فاضلانه اهمیتش را برای تیم در ویترین نمایش گذاشت.

 

مانند بسیاری از ابعاد زندگی مدرن، زبان ایتالیایی کلمات فراوانی دارد که در تجزیه و تحلیل انگلیسی فوتبال وارد شده اند. ما به طور رایج کلماتی مانند رجیستا و یا ترکوارتیستا را در مکالمات روزمره در مورد این بازی زیبا می شنویم، اما شاید برای این دفعه، این کالچو است که بهتر است یک واژه ی خارجی را برای توصیف یکی از نادیده گرفته شده ترین بازیکنانش قرض بگیرد.

 

مارکیزیو به اندازه ی هم تیمی پیشینش آندره آ‌ پیرلو پاس های بُرنده ندارد، او پستی را در میانه ی زمین برعهده دارد که برزیلی ها به آن Volante (فرمان خودرو) می گویند. این اصطلاح در توصیف بازیکنی گفته می شود که نه تنها به پوشش خط دفاع می پردازد، بلکه تضمین می دهد که توپ همواره در جهت صحیح در حال گردش باشد، که دقیقا به معنای فرمان خودرو ترجمه می شود.

 

او از نظر تاکتیکی آگاه و از نظر فنی عالی است، ولی ممکن است توانایی کلاس جهانی مردی که به نیویورک سیتی پیوست را نداشته باشد اما او می تواند فیزیک، استقامت و هوشیاری را به این پست بدهد. سه شنبه شب، وقتی بانوی پیر بیش از هر زمان دیگری به او نیاز داشت، این مارکیزیو بود که او را به سمت پیروزی راند. این اولین بار نبوده و آخرین بار هم نخواهد بود.

 

از فوتبال ایتالیا، به قلم آدام دیگبای


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
نازنین راهبر
نازنین راهبر«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: